Kwaliteitsnorm ISO 9001

Hoe beheers je je bedrijfsprocessen met het oog op klantentevredenheid?

Kwaliteitsnorm ISO 9001

ISO 9001 is een internationaal verspreid procesmodel voor kwaliteitsmanagement, opgesteld en onderhouden door de ISO-organisatie in Geneve.

Een externe audit bepaalt of een organisatie aan de ISO 9001-norm voldoet en bijgevolg het ISO 9001-certificaat verdient. Vanaf dat ogenblik mag het bedrijf het certificaat gebruiken in zijn communicatie omdat het op een vooraf uitgetekende en gestructureerde manier aan kwaliteitsmanagement doet.

Doel van ISO 9001

Het doel van de ISO 9001-norm is het verhogen van de klantentevredenheid. Niet alleen door te voldoen aan de wettelijke eisen die van toepassing zijn op het product of de dienst maar ook aan de eisen en wensen van de klanten.

Voordelen van ISO 9001

  • je voldoet aan een wereldwijd erkende norm, en bezit een officieel erkend certificaat
  • je bedrijfsprocessen zijn gestructureerd, beschreven en meetbaar én voldoen aan ISO 9001
  • alle medewerkers binnen de organisatie zijn getraind en werken volgens de eisen van ISO 9001
  • via interne audits en directiebeoordelingen volg je je organisatie continu op

Resultaat: Je bedrijf is in constante verbetering

Basiseisen van ISO 9001

Volgens deze standaard moet het kwaliteitsbeleid op papier staan en bekend zijn bij alle medewerkers. Het bedrijf moet bovendien de bedrijfsprocessen in kaart brengen, ze beheersen en dit kunnen aantonen.

Hoe ik je begeleid om het ISO 9001 certificaat te behalen

  • nagaan hoe we je bestaande bedrijfsprocessen kunnen afstemmen op de standaard
  • het opstellen en begeleiden van een werkplan voorafgaand aan de externe audit
  • je bedrijfsprocessen beschrijven en zorgen dat ze meetbaar zijn
  • je medewerkers op elk niveau leren werken volgens de eisen van ISO 9001
  • interne audits uitvoeren om na te gaan of de tijd rijp is om de ISO 9001-screening met succes te doorstaan

Wil je nagaan of ik je kan helpen om je bedrijfsdoel te realiseren?

Maak een afspraak